Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

 

 

MASS MEDIA


 

Treści oraz wybrane materiały do pobrania (hasło podane na wykładzie)

NA EGZAMINIE OBOWIĄZUJĄ JEDYNIE TREŚCI Z WYKŁADÓW ORAZ Z UDOSTĘPNIONYCH ARTYKUŁÓW

I-II Literatura, podstawowe pojęcia i terminy, oddziaływania
1. Prezentacja - literatura i definicje - hasło (literatura, komunikowanie, determinizm technologiczny, Modele).
2. Media i media edukacyjne - hasło wg W. Strykowskiego.
3. Media / TI / ICT / Multimedia (uwaga dodałem nowe materiały) - hasło.

4. Mass media - geneza pojęcia wg D. McQuaila.

II Podstawowe pojęcia i terminy, oddziaływania cd.
5. Mass media wg T. Goban-Klassa i D. McQuaila.

6. Film "Dzieje pisma" (fragmenty - 45 min.). Oddziaływanie mediów drukowanych. (streszczenie - hasło).

III  Manipulacja w mediach masowych.
1. Radiowe imperium Goebbelsa - oddziaływanie radia. (hasło).
2. Rola i oddziaływanie radia z rozdziału "Media masowe w edukacji" (fragment).
3. Manipulacja w mass mediach - różne formy (artykuły - hasło).

IV Manipulacja w mediach masowych (cd.);
-- Geneza edukacyjnych zastosowań mass mediów;
-- Komunikowanie masowe cd.

1. Telewizja - manipulacja wg. D. de Kerckhove z książki "Powłoka Kultury"; Rozdział 2: "Telewizja".
1. Manipulacja cd. - Film (fragmenty) "Neuromarketing" (35min) - nowe formy manipulacji.
2. Geneza edukacyjnych zastosowań mass mediów (Media masowe w edukacji).
3. Definicje i pojęcie komunikowania wg T. Goban-Klassa (artykuł - hasło).

V Nowe zjawiska w świecie mass mediów; Manipulacja w mediach masowych cd.
- Kampanie społeczne:
- akcje SMS,
- fora dyskusyjne,
- portale społecznościowe (wiosna ludów w świecie arabskim),
- blogi,
- społeczności skupione wokół gier online (stały kontakt),
- bojkotowanie witryn (koncernów, organizacji),
- Wikipedia,
- GNU, GNU (Wikipedia),
- LibreOffice, a  OpenOffice po przejęciu od SUN przez Oracle,
- LINUX (a otwarte "furtki w Windows"). Zobacz Slax,
- Wikileaks.

Dlaczego Bin Laden musiał zginąć?
System Echelon.
Film (fragmenty) "Wiklieaks - niebezpieczna prawda" (43min.)
lub "Wikileaks -  zapomniany człowiek" (43 min.).

Poziomy komunikowania wg T. Goban-Klassa (artykuł - hasło) (!)

VI Marshall McLuhan / Manipulacja w mediach masowych cd.
- Marshall McLuhan - prezentacja - hasło,
- Najistotniejsze informacje - hasło,

-
Manipulacja cd.
-
Marketing - reklama w mass mediach - masowa produkcja - globalny kryzys - globalna katastrofa:
- wprowadzenie - globalne zagrożenia i ich przyczyny ...
- Film: Spisek żarówkowy - nieznana historia zaplanowanej nieprzydatność (53 min):
- http://www.youtube.com/watch?v=QPPW8KM7eEU&feature=related
 

VII Analiza treści komunikatów masowych
- T. Goban-Klas - Analiza treści - hasło.
- J.
Fiske - Analiza treści - hasło.

- Egzamin - zagadnienia:
● Definicje i pojęcia: komunikowania, mediów, multimediów, mass mediów, mediów edukacyjnych. 
● Środki i formy komunikowania (podstawowe modele / model). 
● Komunikowanie masowe – kłopoty terminologiczne. 
● Media masowe geneza (także film „Dzieje pisma”) oraz pojęcia – wg Denisa McQuaila. 
● Zagrożenia ze strony mass mediów; Manipulacja w mass mediach.
● Koncepcje Marshalla McLuhana (klasyfikacja mediów). 
● Media masowe w edukacji – historia (nazwiska, nazwy, bez dat). 
● Analiza zawartości komunikatów medialnych (wg Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe).;
- Analiza treści, wg Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem). – podstawowa klasyfikacja.

E
gzamin / zaliczenie:

Z każdego w/w tematu będą przygotowane pytania. Proszę zwrócić szczególną uwagę na kolorowe fragmenty tekstu w materiałach do pobrania.
Przygotowując się do zaliczenia powinni Państwo  korzystać z własnych notatek oraz z powyższych materiałów do pobrania. Inna literatura nie jest konieczna!

 

LITERATURA: 
 

1.      Em Griffin „Podstawy komunikacji społecznej”

2.      Kim Barnes „Wywieranie wpływu”

3.      Pierre Sorlin „Mass Media” 

4.      Byron Reewes i Clifford Nass „Media i ludzie”

5.      McLuchan „Wybór tekstów”

6.      red. Bronisław Siemieniecki „Manipulacja Media Edukacja”

7.      Tomasz Goban-Klas „Media i komunikowanie masowe”

8.      Roger D. Wimmer i Joseph R. Dominick „Mass media. Metody badań”

9.      Dariusz Doliński „Psychologia reklamy”

10.    Richard Laermer i Michael Prichinello  „Public relations”

11.    Denis McQuil „Teoria komunikowania masowego”

12.    J. Jędryczkowski „Media masowe w edukacji” w: „Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela”

13.    Bogusława Dobek-Ostrowska „Studia z teorii komunikowania masowego”

14.    Derrick de Kerckhowe Powłoka Kultury

15.    Alvin i Heidi Toffler „Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali”

16.    Bogusława Dobek-Ostrowska „Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne”

17.    Derrick de Kerckhove „Powłoka kultury”

 

MASS MEDIA - podstawowe treści i literatura

 

I-II
Ewolucja mediów [7-s.9]*
Narodziny mediów masowych [12 -s.31] [11-s.42]
Teorie komunikowania masowego [13 -s.l0] [11 -s.66]
Środki i formy komunikowania [7 -s.47]
Modele procesu komunikowania [7 -s.52] [11 -s.85]
Cechy procesu komunikowania masowego [7- s.110]

III
Koncepcje i poglądy Herberta M. McLuhana: Galaktyka Gutenberga [5 -s.136];
Środek jest przekazem [5- s.212];
Media zimne i gorące [5 -s.229];
Globalna wioska [5 -s.179]

IV
Komunikowanie społeczne. Rola komunikowania wżyciu społecznym [7-S.33] [11-s.92]
Mass media a wartości społeczne [7 -s.l84]

V
Komunikowanie międzykulturowe [13 -s.24]
Media a kultura masowa [7 -s.l34]
Komunikowanie masowe a kultura [11 -s.124]
Tworzenie kultury mediów [11-s.308]

VI
Odbiorcy i publiczność [7 -s.207]
Nowa publiczność [13 -s. 166]
Widownia [11-s.390]

VII
(Oddziaływanie) Media a rozwój społeczno-gospodarczy [277 -s.9]
Oddziaływanie przekazów telewizyjnych (i multimedialnych) [14 -s.27]
Oddziaływanie mediów - procesy i modele [11-s.446]
Oddziaływania społeczno-kulturowe [11-s.468]
Opinia publiczna i komunikacja polityczna [11-s.468]

VIII
Społeczeństwo informacyjne [7 -s.286]
Internet -elektroniczna demokracja [13 -s.155]
Polityka trzeciej fali [15] Globalizacja [13 -s.155]
Globalne komunikowanie masowe [11-s.252]

* Pierwsza liczba oznacza numer książki (literatura od 1 do 17), a kolejne - numery stron.