Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

 

WYKŁAD MONOGRAFICZNY 2012/13

Manipulacja w mass mediach


Tematy:

 

I  Potrzeba chleb i igrzysk.
1. Kto kontroluje mass media ten ma władzę.

2. W systemie socjalistycznym nikt nie ufał mediom (indoktrynacja). Władza starała się dostosować media do odbiorców, z marnym rezultatem (...).

3. Dostosowanie mediów do odbiorcy oraz ukształtowanie nowego odbiorcy:

 - wg Derrika de Kerckhove (artykuł - hasło).

 - System edukacyjny wg Aleksandra Nalaskowskiego (artykuł - hasło).

 - Koniec czwartej władzy. Na podstawie artykułu Marka Czarkowskiego "Bal na Titanicu. Czy media gorsze muszą
   wypierać media lepsze, te na poziomie?" - "Przegląd"  - 14 października 2012r. (opracowanie - hasło).

 

II Reklama prasowa jako forma manipulacji.

 - na podstawie książki Dariusza Dolińskiego (materiały - hasło).

 

III Radio - pierwsze medium elektroniczne - nowa jakość manipulacji.

 - Radiowe imperium Goebbelsa - oddziaływanie radia. (hasło)

 - Słuchowisko na podstawie "Wojny światów" H. G. Wellsa  i jego wpływ na media - strona / zapisana strona.

 

IV  Manipulacja w mediach masowych - artykuły.
 - Janusz Gajda - Sposoby manipulowania poprzez mass media - (artykuł - hasło).

 - Stanisław Juszczyk - Wizerunki medialne: uproszczenie, mijanie się z prawdą czy manipulacja? (artykuł - hasło).

 - Zbigniew Kwieciński - Globalonia - światowy rynek bredni (artykuł - hasło).

 - Kazimierz Wenta - Manipulacja we wzorcu osobowym obywatela (artykuł - hasło).

 

V Manipulacja nowy rozdział.

 - Film (fragmenty) "Neuromarketing" (35min) - nowe formy manipulacji (był na poprzednich zajęciach).

 

   Krzysztof T. Toeplitz - "Dokąd prowadzą nas media".

  

   Reklama jako oszustwo:

 - Środki czystości tych samych firm w Polsce i w Niemczech maja identyczny skład, ... ale inne proporcje!

   Stąd na filmie reklamowym wybiela lub usuwa plamę, a zakupiony produkt już niekoniecznie.

 - "Leki" - suplementy diety, likwidują objawy, a nie przyczyny! Czyli niczego nie leczą!

     Gdyby leczyły, a co gorsza wyleczyły przestałyby być potrzebne! (rozwinięcie tematu w "Spisku żarówkowym").

 

   Inwigilacja:

 - System Echelon.

 - Google - stale udoskonalany system rozpoznawania głosu.

 - Google - wyszukiwanie obrazem.

 - Zabezpieczenia antykradzieżowe (hasło).

 - Microsoft i SmartScreen

 - Kary zbliżeniowe [1] [2] [3 ;)]

 - Pogromcy mitów i RFID, RFID w Niemczech [1] [2]

 

VI Dlaczego Bin Laden musiał zginąć?


 - Film (fragmenty) "Wiklieaks - niebezpieczna prawda" (43min.).
   lub "Wikileaks -  zapomniany człowiek" (43 min.).

 

VII Marketing - reklama w mass mediach - masowa produkcja - globalny kryzys - globalna katastrofa.

-- wprowadzenie - globalne zagrożenia i ich przyczyny ...
 - Film: Spisek żarówkowy - nieznana historia zaplanowanej nieprzydatność (53 min):
 - http://www.youtube.com/watch?v=QPPW8KM7eEU&feature=related
 

Literatura:
 

1.      Em Griffin „Podstawy komunikacji społecznej”

2.      Kim Barnes „Wywieranie wpływu”

3.      Pierre Sorlin „Mass Media” 

4.      Byron Reewes i Clifford Nass „Media i ludzie”

5.      McLuchan „Wybór tekstów”

6.      red. Bronisław Siemieniecki „Manipulacja Media Edukacja”

7.      Tomasz Goban-Klas „Media i komunikowanie masowe”

8.      Roger D. Wimmer i Joseph R. Dominick „Mass media. Metody badań”

9.      Dariusz Doliński „Psychologia reklamy”

10.    Richard Laermer i Michael Prichinello  „Public relations”

11.    Denis McQuil „Teoria komunikowania masowego”

12.    J. Jędryczkowski „Media masowe w edukacji” w: „Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela”

13.    Bogusława Dobek-Ostrowska „Studia z teorii komunikowania masowego”

14.    Derrick de Kerckhowe Powłoka Kultury

15.    Alvin i Heidi Toffler „Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali”

16.    Bogusława Dobek-Ostrowska „Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne”

17.    Derrick de Kerckhove „Powłoka kultury”

18.    Krzysztof T. Toeplitz - "Dokąd prowadzą nas media"