Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

 

MULTIMEDIALNY WARSZTAT PEDAGOGA

zajęcia projektowe


[xx.02.2014] [Wprowadzenie i warunki zaliczenia]

 

Warunki zaliczenia:

1. Obecność na zajęciach. Obecność na zajęciach wprowadzających w problematykę projektu jest obowiązkowa. Projekty mogą być wykonywane w domu.

2. Wykonanie wszystkich projektów w terminie:

 - projekty 1,2,3 muszą być dostarczone na Dysk Google najpóźniej do xx.05.2014.

 - pozostałe projekty będą oceniane po przedłożeniu do oceny płyty CD - najpóźniej do xx.06.2014.

Dostarczenie projektów po terminie (jednym i drugim) powoduje, iż możliwą najwyższą oceną za dostarczone projekty jest 3.0.

3. Każdy projekt jest oceniany osobno. Każdy musi być oceniany.

4. Piaty projekt proponuję wykonać w grupie (nagranie słuchowiska lub bajki). Aktorzy muszą być rozpoznawalni.

5. W przypadku każdego projekty autor musi być rozpoznawalny (np. podpis). Jeśli projekt ma charakter audio-wideo muszę zobaczyć lub usłyszeć autora.

 


[xx.03.2014]

[xx.03.2014] [eBooki wprowadzenie]

[xx.03.2014] [eBooki - cd. Przydział projektów]

 

Projekt I - eBooki

 

Procedura realizacji e-booka w formacie epub:

 

1. Grafikę (okładkę) zmniejszamy w taki sposób, aby dłuższy bok miał 800 pikseli, a krótszy nie przekraczał 600 pikseli. Jeśli krótszy bok ma mniej niż 600 pikseli wówczas całą okładkę

wklejamy na biały prostokąt o wymiarach 800x600 i całość zapisujemy jako JPG (jakość 95%).

 

2. Otrzymany plik PNG konwertujemy do formatu RTF z zastosowaniem programu Calibre. Przed konwersją ustawiamy następujące parametry:

 - w sekcji: Wygląd i zachowanie: usuń odstępy między akapitami (tylko wówczas gdy rzeczywiście występują miedzy każdym akapitem); na zakładce Filtruj informacje o stylach zaznaczamy wszystkie pola: Czcionki, Marginesy, Odstępy, Pływające elementy, Kolory.

- w sekcji: Przetwarzanie heurystyczne: zaznaczamy opcję Włącz przetwarzanie heurystyczne (wszystkie pola poniżej muszą być zaznaczone).

- na samym dole naciskamy OK.

 

3. Uzyskany dokument RTF otwieramy w Wordzie. Za pomocą opcji Ctrl + F (oraz instrukcji otrzymanej na ćwiczeniach) poprawiamy wadliwe akapity, usuwamy pozostałości numerów stron, usuwamy podwójne spacje i wszelkie inne nieprawidłowości (im większa staranność tym większa ocena).

 

4. Po usunięciu usterek w tekście cały tekst należy zaznaczyć i wkleić (specjalnie / bez formatowania) do LibreOffice Writera (może być wersja portable).

 

5. Cały tekst zaznaczamy i wybieramy: Format / Akapit, a następnie ustawienia jak na rysunku poniżej (rys.1).
 

Rys. 1.

 

Następnie cały zaznaczony i wybieramy: wyjustowany (wyrównaj do lewej i prawej, czcionkę Times New Roman, rozmiar 12p.).

Na stronie tytułowej zaznaczamy cały tekst, wybieramy: Format / Akapit, a następnie w polu Pierwszy wiersz (rysunek powyżej) ustawiamy 0,00. Tekst wyśrodkowujemy.

 

6. Tytuł książki, autora, numery rozdziałów lub ich tytuły pogrubiamy. Przed i po każdym tytule / numerze rozdziału wstawiamy pusty wiersz i dwie spacje.

 

7. W ostatnim wierszu (pustym) strony tytułowej wybieramy: Wstaw / Podział ręczny / Podział strony OK.

 

8. Stając na początku pustego (zawiera tylko 2 spacje) wiersza poprzedzającego tytuł rozdziału wybieramy: Wstaw / Podział ręczny / Podział strony OK.

 

9. Gotowy tekst zapisujemy jako plik ODT.

 

10. Plik ODT otwieramy w programie Calibre. Uzupełniamy Metadane, wczytujemy plik okładki i konwertujemy do formatu EPUB.

 

11. Książkę EPUB otwieramy w programie Sigil.

 

Rys. 2.

 

12. Tytuł książki oraz tytuły rozdziałów kolejno zaznaczamy i wybieramy nagłówek h2 (rys.2).

 

13. Jeśli książka ma podrozdziały należy im przypisać nagłówek h3 (rys.2).

 

14. Po ustawieniu wszystkich nagłówków wybieramy opcję Generuj spis treści (rys.2). Proszę sprawdzić, czy w spisie nie ma błędów. W spisie treści można zmieniać (skracać) tytuły.

 

15. Po zapisaniu zmian plik EPUB jest gotowy.

 

Ocena projektu:

Na dysku Google w folderze 001 ePub należy umieścić folder skompresowany (7zip lub RAR) podpisany własnym nazwiskiem. W folderze proszę umieścić pliki: PDF, RTF, ODT i EPUB.

Wysyłany folder powinien mieć postać: P1_Nazwisko_Imię


 

 

[xx.03.2014] [odróbka zajęć - animacje ppt - wprowadzenie]

[xx.03.2014] [przydział projektów Flash]

 

Projekt II - wizualizacja procesów i zjawisk. Animacja Flash

 

1. Zasada działania urządzeń elektrycznych (urządzenia związane z techniką komputerową, mass mediami itp.).

2. Uzgodnienie tematów i omówienie sposobów realizacji.
3. Przykład realizacji tematu "Kineskop": [etapy projektowania] [gotowy].
4. Prezentacja z obrazkami do projektów ["Fale radiowe"].

 

Uwaga!

Gdy wykonają Państwo złażoną animację i trzeba będzie zmienić jej kierunek (np. kierunek linii sił pola magnetycznego) to należy to zrobić tak jak na załączonym obrazku. Dostęp do pokazanych na obrazku opcji: Rozwijamy nad Chronometrażem opcję Ścieżka, a następnie wybieramy Odwrotny kierunek ścieżki.

 

Przykłady animacji:

Kolejno:
1. PowerPoint - zapisany jako SWF (proszę kliknąć na hiperłącze z napisem film). To jedynie 6 slajdów (w rzeczywistości kolejne są tylko kopiami) - [zobacz rysunek].

2. Film ilustrujący zagadnienie "pól magnetycznych" dostępny jest po kliknięciu poniższego hiperłącza:

3. Film ilustrujący zagadnienie indukcji lub wzbudzania zmiennego pola elektrycznego przez zmienne pole magnetyczne:

4. Interaktywny film ilustrujący zagadnienie swobodnego i uporządkowanego ruchu elektronów swobodnych w przewodniku oraz dużej oporności przewodników o małej średnicy na podstawie żarówki:

 

 

Wysyłając projekt na dysk Google wszystkie pliki należy umieszczać w jednym folderze. Folder musi być skompresowany (7zip lub RAR). Nazwa folderu to: P2_Nazwisko_Imię


 

 

[xx.03.2014] [odróbka zajęć - animacje ppt - wprowadzenie]

Projekt III - Konwersja prezentacji PowerPoint do formatu Flash (komentarz audio-wideo).

Prezentacje iSpring wzbogacone o komentarze audio i wideo - na podstawie uprzednio wykonanych prezentacji. [1][3][4]

 

Wysyłając projekt na dysk Google wszystkie pliki należy umieszczać w jednym folderze. Folder musi być skompresowany (7zip lub RAR). Nazwa folderu to: P3_Nazwisko_Imię

Projekty: 1, 2, 3 muszą być dostarczone do oceny najpóźniej do XX maja.

Po tym terminie najwyższa możliwa ocena to 3.0!

 

 


[xx-04-2014] Konsultacje projektów: 1,2,3.

[xx-04-2014] Konsultacje projektów: 1,2,3.


 

 

[xx-04-2014] - e-learning (poniższy kurs, a w nim dwa pierwsze punkty ze spisiu treści).
[xx-04-2014]

Projekt IV - Elektroniczne testy i ankiety - Microsoft Excel formularze.


http://www.uz.zgora.pl/~jjedrycz/elearning/excel1/00ex.htm

 

Wysyłając projekt na dysk Google wszystkie pliki należy umieszczać w jednym folderze. Folder musi być skompresowany (7zip lub RAR). Nazwa folderu to: P4_Nazwisko_Imię


 

 

[xx-05-2014]

Projekt V - Montaż dźwiękowy (apel, słuchowisko lub bajka).

 

Słuchowisko lub bajkę można nagrać w grupie. Muszę na początku usłyszeć przedstawiających się aktorów.

 

Apel lub słuchowisko (słuchowisko lub audycję można robić w kilka osób - minimum 15 minut) - montaż audio na zatwierdzony uprzednio temat. Nagrywanie z różnych źródeł. Nowe opcje programu AudaCity. Wypalanie płyty CD audio. Pogramy do projektowania okładek.

 

Wysyłając projekt na dysk Google wszystkie pliki należy umieszczać w jednym folderze. Folder musi być skompresowany (7zip lub RAR). Nazwa folderu to: P5_Nazwisko_Imię

 


 

 

[xx-05-2014]

Projekt VIa - Wyszukiwanie, pobieranie i konwersja do formatu mp4 filmów z YouTube.

 

Filmy na określony temat (np zagrożenia medialne, niebezpieczne technologie cyfrowe, cyberprzemoc, cyberprzestępczość itp.

 

Filmów proszę nie wysyłać. Należy je zachować do następnego projektu.


 

 

[xx-05-2014]

Projekt VIb - Płyta CD z interaktywnym menu. Zawiera wszystkie wykonane prace.

 

Projektowanie ikon (pliki ico).

Tworzenie menu (wybór opcji) płyty CD.

Na płycie będą umieszczone wszystkie wykonane wcześniej projekty.

Po włożeniu do napędu powinna zostać wyświetlona ikona z twarzą lub inicjałami studenta.
 

KURS 1. Tworzenie Ikon.

KURS 2. Interaktywne menu płyty CD lub DVD.

KURS 3. Tworzenie okładek na płyty CD i DVD

 


Płyta musi być dostarczona do oceny najpóźniej do XX czerwca.

Po tym terminie najwyższa możliwa ocena to 3.0!


 

 


[xx-05-2014] Bahanalia - oficjalnie odwołane zajęcia. Praca samodzielna.

[xx-06-2014] Konsultacje projektów lub praca samodzielna.

[xx-06-2014] Konsultacje projektów oraz dostarczenie ich do oceny.


 

 

ZADANIA DO WYKONANIA W POPRZEDNICH LATACH:

1.        Wykonanie witryny internetowej o charakterze edukacyjnym z zastosowaniem OpenOffice.

2.        Konwersja edukacyjnej prezentacji multimedialnej do postaci wykładu w formacie flash. (filmy z kamery, filmy osadzone w prezentacji oraz dźwięki). Konwersji dokonać z zastosowaniem programu iSpring. Filmy krótkie – prezentacja musi się zmieścić na darmowym serwerze internetowym. (Dołączyć do witryny wykonanej w OpenOffice).

3.        Wykonanie prezentacji PowerPoint będącej wizualizacją wybranego procesu, np. zasady działania urządzenia technicznego (efekt ruchu cyklicznego). Na zajęciach prezentowane były prezentacje silnika spalinowego oraz Układu Słonecznego (plik do pobrania z poziomu witryny OpenOffice).

4.        Wykonanie gry edukacyjnej we flashu „Polowanie na byka” [Al]. (Dołączyć do witryny wykonanej w OpenOffice).

5.        Wykonanie dwóch albumów internetowych o charakterze edukacyjnym (Web Album Generator, Album HTML, inne - dodatkowe mile widziane). (Dołączyć do witryny wykonanej w OpenOffice).

6.        Wykonanie 2 pokazów udźwiękowionych zdjęć o charakterze edukacyjnym >instrukcja<. Ze względu na pokaźne rozmiary pliki umieścić wyłącznie na płycie (nie trzeba zamieszczać w Internecie).

7.        Przygotowanie witryny edukacyjnej z zastosowaniem programu WebSite X5 (grafika, dźwięk, filmy flash własny i osadzony z YouTube). Stronę zamieścić na innym koncie niż witrynę OpenOffice. W obu witrynach zamieścić łączące je hiperłącza.

8.        Wykonanie banera lub logo (flash) własnej witryny [S]. (Dołączyć do witryny wykonanej w OpenOffice).

9.        Wykonanie animacji flash o charakterze edukacyjnym (wizualizacja wybranego procesu, animowana historyjka, baśń itp.) [Al]. (Dołączyć do witryny wykonanej w OpenOffice).
Uwaga!
Projektowy charakter zajęć sprawił, że nikt nie przychodzi się konsultować. Obawiam sie zatem o jakość wykonania zadania nr 9. W celu ułatwienia pracy zamieszczam oficjalny
tutorial oraz przykładowe zadanie do przeanalizowania (plik SFD ze wszystkimi komponentami).

10.    Przygotowanie płyty DVD zawierającej filmy edukacyjne: np. YouTube, ATVN itp. (różne formaty, różne źródła, stosowanie konwersji); filmy utworzone z zastosowaniem programu CrazyTalk, filmy zawierające morfing. [Możliwe, że nie wszystkie filmy zrealizujemy ze względu na ograniczone ramy czasowe].

Poradnik: Rejestracja mediów strumieniowych (format RM - Real Media).