MSWB.html
  Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

 

TEORIA KOMUNIKOWANIA

WYKŁAD (SEMESTR LETNI 2014/2015)


KATALOG

WARUNKI UZYSKANIA ZALICZENIA

 

Terminy wykładów: tygodnie parzyste od godz. 15.00 do 16.30.

 

[01] [25-02-2015]     [05] [22-04-2015]

[02] [11-03-2015]     [06] [06-05-2015]

[03] [25-03-2015]     [07] [20-06-2015] [e-learning - Bachanalia]

[04] [08-04-2015]     [08] [03-06-2015]

 

 

NA EGZAMINIE OBOWIĄZUJĄ JEDYNIE TREŚCI Z WYKŁADÓW ORAZ Z UDOSTĘPNIONYCH ARTYKUŁÓW.

(Hasło do wypakowania artykułów będzie podane na wykładzie).


Wykład 1

Komunikacja - podstawowe pojęcia i terminy, literatura.
Prezentacja - literatura i definicje [hasło] (literatura, komunikowanie, determinizm technologiczny, podstawowy model).
Definicje i pojęcie komunikowania wg T. Goban-Klassa (artykuł - hasło).

 

Wykład 2

Teoria konstruktywistyczna, a treść i forma komunikatów medialnych.

Teoria Jerome Brunera, koncepcja Alberta Bandury, poglądy Alfreda Bieracha.

Koncentracja i utrzymanie uwagi w przekazie multimedialnym.

Komunikaty niewerbalne w przekazie multimedialnym.

 

Wykład 3
Komunikacja niewerbalna.

Film "Mowa ciała, klucz do ludzkich emocji" [53 min] [info.] [film]

 

Wykład 4
Kody, różnice kulturowe.

Film "Dzieje pisma" [48 min], a Koncepcja Marshalla McLuhana.
- Marshall McLuhan - prezentacja - hasło,
- Najistotniejsze informacje - hasło,

Poziomy komunikowania wg T. Goban-Klassa (artykuł - hasło).

 

Wykład 5

Mass media.

Mass media - geneza pojęcia wg D. McQuaila.

Mass media wg T. Goban-Klassa i D. McQuaila.

 

Wykład 6

Manipulacja w mediach masowych.
1. Radiowe imperium Goebbelsa - oddziaływanie radia. (hasło).

2. Rola i oddziaływanie radia z rozdziału "Media masowe w edukacji" (fragment).

3. Manipulacja w mass mediach - różne formy (artykuły - hasło).

4. Telewizja - manipulacja wg. D. de Kerckhove z książki "Powłoka Kultury"; Rozdział 2: "Telewizja".

5. Manipulacja cd. - Film (fragmenty) "Neuromarketing" (35min) - nowe formy manipulacji.

6 Geneza edukacyjnych zastosowań mass mediów (Media masowe w edukacji).

7 Marketing - reklama w mass mediach - masowa produkcja - globalny kryzys - globalna katastrofa:
- wprowadzenie - globalne zagrożenia i ich przyczyny ...
- Film: Spisek żarówkowy - nieznana historia zaplanowanej nieprzydatność (53 min):
- http://www.youtube.com/watch?v=QPPW8KM7eEU&feature=related

 

Wykład 7 [e-learning - Bachanalia]

Komunikacja medialna.

1. ICT w komunikacji społecznej [hasło].

2. Media i media edukacyjne [hasło] wg W. Strykowskiego.

3. Media / TI / ICT / Multimedia [hasło].

 

Wykład 8

Komunikacja społeczna i jej nowe formy.

- Kampanie społeczne, np. akcje SMS.

- fora dyskusyjne,

- portale społecznościowe (wiosna ludów w świecie arabskim),

- blogi,

- społeczności skupione wokół gier online (stały kontakt),

- bojkotowanie witryn (koncernów, organizacji),

- Wikipedia,

- GNU, GNU (Wikipedia),

- LibreOffice, a  OpenOffice po przejęciu od SUN przez Oracle,

- LINUX (a otwarte "furtki w Windows"). Zobacz Slax,

- WikiLeaks.

 

LITERATURA: 

 

1.      Em Griffin „Podstawy komunikacji społecznej”

2.      Kim Barnes „Wywieranie wpływu”

3.      Pierre Sorlin „Mass Media” 

4.      Byron Reewes i Clifford Nass „Media i ludzie”

5.      McLuchan „Wybór tekstów”

6.      red. Bronisław Siemieniecki „Manipulacja Media Edukacja”

7.      Tomasz Goban-Klas „Media i komunikowanie masowe”

8.      Roger D. Wimmer i Joseph R. Dominick „Mass media. Metody badań”

9.      Dariusz Doliński „Psychologia reklamy”

10.    Richard Laermer i Michael Prichinello  „Public relations”

11.    Denis McQuil „Teoria komunikowania masowego”

12.    J. Jędryczkowski „Media masowe w edukacji” w: „Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela”

13.    Bogusława Dobek-Ostrowska „Studia z teorii komunikowania masowego”

14.    Derrick de Kerckhowe Powłoka Kultury

15.    Alvin i Heidi Toffler „Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali”

16.    Bogusława Dobek-Ostrowska „Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne”

17.    Derrick de Kerckhove „Powłoka kultury”

 

- Egzamin - zagadnienia:
● Definicje i pojęcia: komunikowania, mediów, multimediów, mass mediów, mediów edukacyjnych. 
● Środki i formy komunikowania (podstawowe modele / model). 
● Komunikowanie masowe – kłopoty terminologiczne. 
● Media masowe geneza (także film „Dzieje pisma”) oraz pojęcia – wg Denisa McQuaila. 
● Zagrożenia ze strony mass mediów; Manipulacja w mass mediach.
● Koncepcje Marshalla McLuhana (klasyfikacja mediów). 
● Media masowe w edukacji – historia (nazwiska, nazwy, bez dat). 
● Analiza zawartości komunikatów medialnych (wg Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe).;
- Analiza treści, wg Fiske J., Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem). – podstawowa klasyfikacja.

Warunki uzyskania zaliczenia

● Katalog oraz szczegółowy plan zajęć wraz z literaturą są zamieszczone na stronie internetowej prowadzącego.

● Obecność na wykładach jest obowiązkowa.

● Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną arytmetyczną pozytywnej oceny końcowej z laboratorium oraz pozytywnej oceny z egzaminu.

 

Ocena końcowa - interpretacja średniej ocen

W przypadku, gdy średnia ocen (po przecinku) mieści się w przedziale od 0,01 do 0,24, ocena końcowa jest zaokrąglana do wartości całkowitej – w dół (wartość całkowita nie ulega zmianie). W przypadku, gdy średnia ocen (po przecinku) mieści się w przedziale od 0,25 do 0,74, ocena końcowa (po przecinku) jest zaokrąglana do 0,5 „ocena z plusem” (wartość całkowita nie ulega zmianie). Gdy wartość po przecinku mieści się w przedziale od 0,75 do 0,99, ocena końcowa jest zaokrąglana do wartości całkowitej – w górę.