Menu Start Strona główna Materiały dla studentów MTI - kanon oprogramowania Kursy multimedialne Kurs: LibreOffice Writer Cywilizowanie Windows 8 i 8.1 O autorze witryny Dane kontaktowe Publikacje Multimedia dla najmłodszych Seminarium e-learning Biogram Materiały do zajęć - instrukcje Wizualizacje procesów i zjawisk Praca naukowa Ogłoszenia Instrukcje do zajęć z MTI Plan zajęć Zaliczenie z MTI - semestr letni Egzaminy

 
JJ Kursy | Logo | Email | Autor

 
 

 

 

SEMINARIUM MAGISTERSKIE


UWAGA! STRONA SEMINARIUM JEST OBECNIE AKTUALIZOWANA.

 

Cykl sześciu filmów!

Pierwszy omawia wstępne opracowanie tematu oraz przygotowanie rozdziału metodologicznego.  Wyjaśniony jest sposób opracowania zmiennych, problemów szczegółowych, odpowiadających im hipotez oraz sposób tworzenia ankiet. Kolejne filmy ilustrują przygotowanie i prowadzenie badań ankietowych (ankiety elektroniczne) oraz statystyczną analiza wyników badań:

 

WYKŁAD WIDEO: Praca magisterska • problem zależnościowy • strategia ilościowa • sondaż diagnostyczny • ankieta elektroniczna (2016/17)

 

Dodatkowo polecam cykl filmów:

Technologia OCR - szybki sposób pozyskiwania cytatów z publikacji papierowych (2016)

 


 

Należy pamiętać o regularnej aktualizacji kart do teczek.  Proszę pamiętać iż przyszły semestr rozpoczynamy od cyklu spotkań poświęconych metodologii badań własnych. Obecność wybitnie obowiązkowa! Jednocześnie przypominam, iż warunkiem uzyskania zaliczenia pierwszego semestru naszego seminarium jest przedstawienie roboczej wersji pierwszego rozdziału (może być niedopracowany, ale przynajmniej 20 stron powinno się pojawić w tym wszystkie niezbędne definicje).

Karta do teczki

 

1. Korzystając z adresu mailowego UZ (za pomocą którego logują się Państwo pobierając aplikacje MSDNAA). Proszę zalogować się do elektronicznych baz danych oferujących dostęp do pełnych wersji książek i czasopism (głównie anglojęzycznych - omawiałem na seminarium):

http://www.bu.uz.zgora.pl/bu/pl/o_czasele.htm  (należy rozbudować własną bibliografię o pozycje anglojęzyczne).

2. Proszę zapoznać się z poniższymi bibliografiami. Należy wcześniej pomyśleć o zaopatrzeniu się z książki Pilcha i Łobockiego (metodologia badań). W bibliotece należy je rezerwować z dużym wyprzedzeniem. W przyszłym semestrze będą państwu potrzebne  definicje: cel badań, problem badawczy, zmienne i wskaźniki, metoda, technika i narzędzie badawcze oraz próba badawcza.

3. Korzystając z poniższych bibliografii rozbudować własne.

4. Czytać!

 


Bibliografie
Często nie podaję dat ze względu na fakt, iż cyklicznie pojawiają się nowe, uzupełniane wydania.

Tematyka: media; media edukacyjne; multimedia, Internet.

Media def. [hasło].

Multimedia def. [hasło].

Upoglądowienie

Stymulacja uwagi

Komunikacja

"Dzieci w sieci" - Multimedia dla najmłodszych oraz zagrożenia w wirtualnym świecie

Projektowanie dydaktyczne mediów edukacyjnych

 

Strykowski W. (1976) Miejsce środków audiowizualnych w technologii kształcenia. W: F. Januszkiewicz, S. Jarmark (red.) Technologia kształcenia i jej uwarunkowania. Warszawa, PWN.

Strykowski W. (1977) Wstęp do teorii filmu dydaktycznego. Poznań, Wyd. Naukowe UAM.

Strykowski W. (1984) Audiowizualne materiały dydaktyczne. Warszawa, PWN.

Strykowski W. (1985) Teoretyczne i praktyczne problemy kształcenia multimedialnego. W: F. Januszkiewicz (red.) Technologia kształcenia. Aspekty metodologiczne i prakseologiczne. Warszawa, PWN.

Strykowski W. (1997) Problematyka badawcza technologii kształcenia, „Neodidagmata” XXIII, 31-41.

Strykowski W. (1998) Media w edukacji: kierunki prac badawczych, „Edukacja Medialna” 2, 4-9.

Strykowski W. (2003) Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Poznań, Wyd. eMPi2.

Reeves B., Nass C. (2000) Media i ludzie. Warszawa, PIW.

De Kerckhove D. (2001) Inteligencja otwarta. Warszawa, Mikom.  (tu: multimedialność, interaktywność, komunikacyjność i hipertekstowość)

De Kerckhove D. (2001) Powłoka kultury. Warszawa, Mikom. (tu: manipulacja w przekazach TV)

Gajda, S. Juszczyk, B. Siemieniecki, K. Wenta, (2002) Edukacja medialna. Wyd. Adam Marszałek. Toruń

Gajda J. (2002) Media w edukacji. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Hall E. T. (2001) Poza kulturą. Warszawa, PWN.

Jędryczkowski J. (2008) Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela.

Bednarek J. Multimedia w kształceniu.

Castells M., Społeczeństwo sieci.

Aftaab P.,  Internet a dzieci. Uzależnienie i inne niebezpieczeństwa.

Wallace P., Psychologia Internetu.

Tematyka: proces uczenia się, a wiek, płeć, możliwości poznawcze, preferencje itp.

 

Włodarski Z. (1979) Odbiór treści w procesie uczenia się. Warszawa, PWN.

Włodarski Z. (1996a) Psychologia uczenia się. t.1. Warszawa, PWN.

Włodarski Z. (red.) (1996b) Psychologia uczenia się. t.2. Warszawa, PWN.

Włodarski Z. (1997) Uczenie się. W: W. Pomykało (red.) Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa, Fundacja Innowacja.

Wygotski L. (1989) Myślenie i mowa. Warszawa, PWN.

Wadsworth B. J. (1998) Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka. Warszawa, WSiP.

Kruszewski K. (1976) Nauczanie programowane w systemie dydaktycznym. Warszawa, PWN.

Kupisiewicz Cz. (1973) Nauczanie programowane. Warszawa, PZWS.

Kupisiewicz Cz. (1974) Nauczanie programowane w szkolnictwie wyższym. Warszawa, PWN.

Zimbardo P. G., Psychologia i życie. (!)

Sternberg R. J. (2001) Psychologia poznawcza. (!)

Maruszewski T., Psychologia poznania.

Tavris C., Tavris C., Psychologia. Podejścia oraz koncepcje.

Heather B., Alder H.,NLP w 21 dni.

O’Connor J., McDermott I. (2000) NLP. Kluczowe idee. Poznań, Zysk i S-ka.

O’Connor J., Seymour J. (1996) NLP. Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego. Poznań, Zysk i S-ka.

Tematyka: koncepcje procesu uczenia się

 

Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka (!)

Bruner J., W poszukiwaniu teorii nauczania.

Bruner J., Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania.

Kozielecki J., Psychotransgresjonizm.

Kozielecki J., Transgresja i kultura.

Czasopismo: Kognitywistyka i Media w Edukacji, Toruń, Wyd. Adam Marszałek.

Juszczyk S. (2002) Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Toruń, Wyd. Adam Marszałek.

Jędryczkowski J. (2005) Prezentacje multimedialne w procesie uczenia się studentów, Toruń, Wyd. Adam Marszałek.

Zimbardo P. G., Psychologia i życie. (!)

Sternberg R. J. (2001) Psychologia poznawcza. (!)

Maruszewski T., Psychologia poznania.

Tavris C., Tavris C., Psychologia. Podejścia oraz koncepcje.

Tematyka: mass media [tutaj]

 

Prezentacja PPT - okładki książek (opis zawartości w notatkach prelegenta) - hasło (komunikacja, gry, zaspakajanie potrzeb - to do reklamy, massmedia itd.)

Em Griffin „Podstawy komunikacji społecznej”

Kim Barnes „Wywieranie wpływu”

Pierre Sorlin „Mass Media”

Byron Reewes i Clifford Nass „Media i ludzie”

McLuchan „Wybór tekstów”

red. Bronisław Siemieniecki „Manipulacja Media Edukacja”

Tomasz Goban-Klas „Media i komunikowanie masowe”

Roger D. Wimmer i Joseph R. Dominick „Mass media. Metody badań”

Dariusz Doliński „Psychologia reklamy”

Richard Laermer i Michael Prichinello „Public relations”

Denis McQuil „Teoria komunikowania masowego”

J. Jędryczkowski „Media masowe w edukacji” w: „Prezentacje multimedialne w pracy nauczyciela”

Bogusława Dobek-Ostrowska „Studia z teorii komunikowania masowego”

Derrick de Kerckhowe Powłoka Kultury

Alvin i Heidi Toffler „Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali”

Bogusława Dobek-Ostrowska „Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne”

De Kerckhove D. (2001) Powłoka kultury. Warszawa, Mikom. (tu: manipulacja w przekazach TV)

Krzysztof T. Toeplitz – „Dokąd prowadzą nas media”

Tematyka: manipulacja w mass mediach [tutaj]

Tematyka: reklama (patrz także manipulacja i psychologia):

 

Prezentacja PPT - okładki książek (opis zawartości w notatkach prelegenta) - hasło (komunikacja, gry, zaspakajanie potrzeb - to do reklamy, massmedia itd.)

Falkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, GWP.

Barczak A. Pitrus A. (red.) (1999) Ze świata reklamy. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” MCCXXXI, Kraków, Wyd. UJ.

Doliński D. (2001) Psychologia reklamy. Wrocław, Wyd. A.R. „Aida”.

Laszczak M. (1998) Psychologia przekazu reklamowego. Kraków, Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu.

De Kerckhove D. (2001) Powłoka kultury. Warszawa, Mikom. (tu: manipulacja w przekazach TV)

Smid W., Język reklamy w komunikacji medialnej.

Leary M., Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji.

Budzyński W., Reklama. Techniki skutecznej perswazji.

 

Uwaga! Bardzo wiele nowych książek dotyczących reklamy, jej mechanizmów oraz oddziaływania znajdziemy na stronie GWP

 

Tematyka: metodologia badań

 

Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. (!!!)

Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych.  (!!!)

Pilch T., Zasady badań pedagogicznych.  (!!!)

Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe.  (!!!)

Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych.

Silverman D., Interpretacja danych jakościowych.

Roger D. Wimmer i Joseph R. Dominick „Mass media. Metody badań” (!)

Brzeziński J. (1976) Struktura procesu badawczego w naukach behawioralnych. Metodologia Nauk. t.6. Warszawa – Poznań, PWN.

Brzeziński J. (1997) Metodologia badań psychologicznych. Warszawa, PWN.

Juszczyk S. (1998) Metodologiczne podstawy badań empirycznych w informatyce. Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Konarzewski K. (2000) Jak uprawiać badania oświatowe. Metodologia praktyczna. Warszawa, WSiP.

Kotarbiński T. (1986) Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Warszawa, PWN.

Nowak S. (1965) Studia z metodologii nauk społecznych. Warszawa, PWN.

Pieter J. (1967) Ogólna metodologia pracy naukowej. Wrocław, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Skrzypczak J. (1997) Edukacyjne funkcje mediów w perspektywie metodologicznej. Poznań, eMPi2.